Interview s naším jednatelem Davidem Fábry pro business-networking.cz
Ahoj Davide, děkuji Ti, že jsi přijal pozvání k našemu rozhovoru. Schválně, jestli mám přehled o Tvých aktivitách. )) Vím, že jsi ředitel agentury AirMarketing.cz s.r.o, dále provozuješ několik let portál www.shekel.cz a v neposlední řadě vlastní e-shop www.jewish-eshop.cz. Myslím, že na jednoho člověka je to pestrý záběr. Vynechal jsem něco, případně můžeš doplnit pár slov k jednotlivým Tvým projektům?
Mám taky úžasnou rodinu /nádhernou manželku Klárku, 5 leto Ellu a 8 letého Samuela/, kterou občas zanedbávám, přiznávám. U aktivit je asi zajímavé to, že konečně /asi poslední dva roky/ dělám a živím se tím, co mě skutečně baví..
To rád slyším. Když se vrátíme zpět k Tvým podnikatelským aktivitám, který z projektu Tě nejvíce naplňuje, a který z nich je nejstarší?
Nejstarší je rozhodně Shekel.cz (vznik 1.3. 2010), tedy internetové noviny, které nikdy neměly takovou návštěvnost jako nyní. Asi mě i nejvíce naplňují, i když to je velmi obtížné říci. Ale jsem rád, že se najde pár přátel, ale i nepřátel, kteří k nám zavítají a případně nechají nějaký koment ))
Jsem jedním z návštěvníků, kteří zavítají. Nedávno jsem si všiml, že web přešel na nový vzhled, který na mne působí o moc příjemněji. Bylo složité web migrovat na nové CMS? Také jsem si všiml, že je na Shekel.cz dost redaktorů. Jedná se o zaměstnance nebo partu nadšenců, případně jestli se Ti web daří nějak monetizovat.
To mě moc těší Vojtěchu, že nás čteš, velké díky! CMS je od začátku WordPress, struktura je stále stejná, takže přechod z jednoho grafického návrhu na jiný (mimochodem již 3 přechod, nicméně nezpočetně drobných grafických úprav) je vesměs jednoduchý. U mě to celou dobu na Shekelu bylo pravidlo, mám peníze, přispěju ti za texty, nemám peníze, piš prosím redaktore i tak. Buď to kolega vzal nebo ne. Aktuálně se mi daří o něco lépe a jsem schopen redaktory symbolicky platit, jak je vidět na našem transparentním účtu. Sice jsme občanské sdružení, ale za celou dobu existence jsme nikdy nečerpaly žádné dotace. Samotný web si na provoz nevydělá, fungují na něm sice dva úspěšné affiliate a AdSense, ale spíše je to koníček, kterému buď propadneš a nebo ne.
Přejděme k e-shopu www.jewish-eshop.cz. Sám provozuji 2 e-shopy (další 2 jsem před pár lety prodal), takže vím, že i obchod je někdy řehole. Jaké jsou Tvoje zkušenosti s provozem a jaké formy marketingu uplatňuješ?
V podstatě i díky Shekelu a vidím to i v GA máme velmi silná brand, divil by ses kolik lidí nás hledá podle JEW SHOP, JEWISH SHOP apod., řeším Facebook, řeším PPC (včetně remarketingu) a řeším SEO, ale pouze na produkty, které jsou pro mě zajímavé, jako např. KW: židovské svícny.
Co se týká Tvé předchozí otázky o monetizovaní Shekelu, tak v podstatě JEWISH E-SHOP měl být cestou, ale protože v podstatě řeším jenom já, tak i z toho důvodu mám potřebu dotovat i autory, kteří svými články na Shekel.cz přispívají a shop tam má reklamu.
V podstatě jsi mi odpověděl na mojí další otázku a tou bylo to, jestli se o e-shop staráš sám nebo máš nějakou výpomoc, např. manželku nebo děti na balení balíků. Zeptám se tedy, jestli je v tomto oboru nějaká sezónnost a také jakého přepravce využíváš, resp. jakou máš zkušenost s přepravními společnostmi v ČR.
Popravdě, mám úžasnou kolegyni Karímu Sadio na půl úvazku ve společnosti AirMarketing.cz s.r.o, která mi domlouvá obchodní jednání na digitální marketing, připravuje podklady na schůzky; dále je redaktorkou Shekel.cz (sama vydává aktuálně již několikátou knihu o tom, jaké je to žít v multikulturním manželství) a zároveň mi obchází dodavatele pro e-shop, kde vzhledem k ceně nebo jinému parametru není možné mít od něj zásobování přepravní společnost, ale pouze osobně.
Co se týká samotné přepravy, tak využívám celou dobu Geis Group, dostal jsem, spíše vyjednal velmi jednotnou zajímavou cenu do 30 kg pro všechny zásilky, i zajímavou cenu do SK. Byly chvíle kdy jsem měl chuť od nich odejít, zákazníci si stěžovali na nepříjemné řidiče, i ke mě jezdí co půl rok jiný řidič, ale v podstatě podvědomě tuším, že všude je to asi stejné.
Mám taky jednotnou cenu poštovného, což mi přijde nefér vůči lidem, kterým posílám nějaký šperk či maličkost, a poštou by je to stálo polovinu než od Geis, ale já tak strašně nesnáším poštu.. Buď to zboží zákazníci od mě chtějí a pak ho dostanou Geis a nebo vůbec ho mít nebudou, nejslabší místo e-shopu, ale zatím to nehodlám měnit.
Doprava bývá většinou kamenem úrazu mnoha e-shopů. Plynule jsme se dostali k Tvé firmě AirMarketing.cz s.r.o., která není tak stará. Prozraď nám jaké byly začátky?
Popravdě, rozjezd byl jednodušší než jsem si jsem si myslel, Přetáhl jsem své klíčové klienty z bývalé firmy, dostal a získal prací další, seznámil se fajn lidmi. Nemám v úmyslu budovat gigant, který se chce dostat na burzu v USA – smile – aneb citát bývalé výkonné ředitelky Kateřiny Holnové z Effectixu, přál bych si fajn partu 5 až 7 lidí, aby každý rostl na své pozice, aby si každý vydělal, aby se cítil v pohodě a že ho práce uspokojuje. Podle mě odraz firmy, je vždycky o lidech.
V současné době je firma složená z kolika lidí a s kolika cca lidmi máš navázanou úzkou externí spolupráci?
Mám dvě obchodnice (zmíněnou) Karímu a Martinu Žornovou (která řeší např. správu sociálních sítí, je velmi šikovná). Úzce spolupracuji s dvěma kodéry kteří mi dělají weby a úpravy pro WS, mám certifikovaného člověka od Googlu na PPC, na Mergado (tedy všechny XML Feedy), najímám si firmu na tvorbu eshopu (ta firma je velká něco jako já – smile), úzce spolupracuji s člověkem na SEO a linkbuilding. Mám i dvě úžasné grafičky, vždy mi vyjít pohotově vstříc.
Jeden můj významný klient my jednou v cukrárně řekl: “Pane Fábry, Vy jste mistr přefakturace” a zasmál se…
Myslím, že v práci je klíčové obklopit se šikovnými a hlavně spolehlivými lidmi. Z předchozí odpovědi jsem vyčetl, že máš fullservis agenturu, ale když bys měl vypíchnout jeden obor z online marketingu, tak v čem se cítíš nejkomfortněji, resp. jaké je “gró” Tvého podnikání?
Určitě SEO a PPC, hlavně si myslím, že výdělečný web oproti nevýdělečnému webu, je prácě PPC a SEO to nejdůležitější, kde můžeš ten rozdíl a ziskovost poznat do několika měsíců.
Přesto Vojtěchu, mám schůzku, dostaneme se k rozpočtu a já klientovi navrhnu kam se můžeme dostat a co pro to můžeme udělat, a když není budget, stejně (pokud se hodí) mu ten FB profil založíme, i ten MailChimp, a naše práce nekončí podle harmonogramu tady je zakázka na 10 hodin za měsíc a tím to končí, řešíme, alespoň se o to snažíme řešit celé spektrum problému (hosting, vhodnost domény), region, jiné problémy atd.
Máš nějakou case study nebo opravdu velký úspěch pro klienta v oblasti internetového marketingu, na který jsi opravdu pyšný?
Dám k dobru jeden eshop, kde jsme navýšili pouze na eshopu obrat z průměrných 105.000 na 157.000,- produkt, respektive tyto produkty nemají sezónnost, takže se to lépe porovnávalo s minulosti (graf 1a a graf 1b)
Další je velká firma zabývající se prodejem, (ruku v ruce s počtem odeslaných formulářů na nákup) a zde se roční obrat se zvedl o cca 17%. Mimochodem je to firma s obratem několik desítek miliónu ročně. U tohoto klienta jsme také pomohli s přechodem z Prestashopu na Shoptet (eshop s doplňky) a zde již od ledna 2015 dělá eshop dvojnásobné obraty než na původním shopu. (události graf 2)
Ale samozřejmě ne vždy se takto daří, bohužel…
Moc děkuji Davide za Tvůj čas a hlavně za Tvojí otevřenost, díky níž jsi mne nechal nahlédnout pod pokličku Tvých projektů. Přeji Ti, aby po přečtení tohoto článku vznikl např. nový zákazník na www.jewish-eshop.cz nebo nový spoluautor na Shekel.cz. Pokud bys přeci jen ještě něco rád dodal, určitě máš prostor.
Díky za prostor ))